Tamara Kováčová. Pět pravidel, která jsou důležitá pro otevřené vzdělávání. 2016
Podstatou otevřeného vzdělávání je možnost mít materiály jiných autorů k disposici, stáhnout je, upravit, vylepšit a pak je změněné sdílet dále. Dochází tak k adaptaci kvalitních vzdělávacích podkladů pro požadovaný účel, zohledňuje se věk žáků a studentů či jejich jazykové možnosti. Z této otevřenosti těží ovšem i ti, co se chtějí vzdělávat neformálně – tedy mimo školní lavice.
Aby vzdělávací zdroje byly považované za otevřené, anglicky uváděné jako Open Educational Resources, musí splňovat pět podmínek:
Pro svobodné šíření vzdělávacích zdrojů je optimální, aby autor umožnil co nejširší možnost dalšího využití. V případě otevřených licencí Creative Commons pro vzdělávací účely je proto nejvhodnější licenční varianta CC BY-SA. “Ta umožňuje jakékoli úpravy, komerční využití a zároveň neumožňuje omezit další úpravy. Tedy ponechává otevřenost pro další využití,” vysvětluje Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřeného vzdělávání z organizace EDUin.
Jako příklad uvádí Tamara Kováčová multimediální učebnici chemie E-ChemBook autora Jana Břížďály. Ten i přesto, že ji tvoří ze svých prostředků, dovoluje všem uživatelům, aby ji používali, nevadí mu, pokud ji upravují, a dokonce umožňuje i komerční využití díla.
Zdroj: Aliance pro otevřené vzdělávání, únor 2016